Vägledning för att motverka arbetslivskriminalitet i upphandling
Arbetslivskriminalitet innebär att företag eller organisationer medvetet bryter mot lagar och regler i arbetslivet. Det är ett växande problem som påverkar samhället på flera nivåer. Seriösa företag kan inte konkurrera på lika villkor, många individer tvingas arbeta för låga löner under dåliga arbetsvillkor och kostnaderna för samhället är stora. Den här vägledningen är ett stöd som gör det enklare för upphandlande organisationer att identifiera risker och förhindra att oseriösa aktörer vinner upphandlingar.
Ledning och styrning

Ledningens roll och ansvar för att motverka arbetslivskriminalitet
Beslutsfattare och verksamhetschefer har en central roll i att arbetet mot arbetslivskriminalitet inom upphandling. Här hittar du konkreta förslag på hur ni kan arbeta strategiskt med dessa frågor.

Lagar och nationella strategier i arbetet mot arbetslivskriminalitet
Det finns lagar som upphandlande organisationer behöver förhålla sig till i arbetet med att motverka arbetslivskriminalitet. Regeringen har även strategier och handlingsplaner på området.
Riskbedömning

Riskindikatorer för arbetslivskriminalitet
Med våra indikatorer kan ni göra en bedömning av risken för arbetslivskriminalitet, oavsett bransch. Indikatorerna fungerar för både upphandlande organisationer och leverantörer.

Riskbedömning genom inköpsprocessen
Riskbedömning är en aktivitet som bör följa hela inköpsprocessen, inte enbart under förberedelsen av upphandlingen.

Om riskbedömning och kompletterande verktyg
För att undvika arbetslivskriminalitet bör ni som upphandlande organisation bedöma var risken är som störst och sätta in relevanta åtgärder. Vi erbjuder ett flertal verktyg för detta arbete.
Verktygslåda

Utgångspunkter för upphandlingar som motverkar arbetslivskriminalitet
Här hittar du några generella och gemensamma utgångspunkter som ni som upphandlande organisation bör ha i åtanke när ni använder de olika delarna i detta webbstöd.

Krav och villkor som motverkar arbetslivskriminalitet
Här hittar du förslag på åtgärder i form av krav och villkor som motverkar arbetslivskriminalitet i offentliga upphandlingar. Åtgärderna är kopplade till våra riskindikatorer.

Leverantörsprövning i upphandling
Upphandlingslagarna innehåller regler om leverantörsprövning – uteslutningsgrunder och kvalificeringskrav. Dessa regler tillämpas vid kontrollen av leverantören.

Avtalsuppföljning som motverkar arbetslivskriminalitet
Den här delen av vägledningen fokuserar på hur du kan utforma avtalsuppföljningen för att motverka arbetslivskriminalitet.
Branscher

Åtgärder mot arbetslivskriminalitet vid entreprenadupphandling
Här finns stöd till dig som har en beställarroll inom entreprenadupphandling. Inom byggsektorn är risken för arbetslivskriminalitet påtaglig.
Hur använder vi termen arbetslivskriminalitet?
I den här vägledningen använder vi termen arbetslivskriminalitet som ett samlingsnamn på olika former av osund konkurrens. Det finns även andra och delvis överlappande termer som används i olika typer av stödmaterial, rapporter och regeringsuppdrag. Termer som välfärdsbrottslighet, ekonomisk brottslighet och organiserad brottslighet.
Vi använder oss av begreppet arbetslivskriminalitet dels eftersom vi tycker det är mest relevant ur ett generellt upphandlingsperspektiv, dels för att det används i det regeringsuppdrag som låg till grund för den här vägledningen. Vi har inte upplevt något behov av att närmare precisera innebörden av begreppet här. Kort kan nämnas att arbetslivskriminalitet är kvalificerade förfaranden som strider mot bestämmelser i författningar eller avtal, och som rör arbetslivet.
Relaterat
Denna vägledning togs fram som en del av ett regeringsuppdrag. Uppdraget delredovisades den 31 maj 2024: Utveckling av det strategiska inköpsarbetet med fokus på arbetslivskriminalitet i upphandling