Vad innebär en IPI-åtgärd?
Publicerad 12 maj 2023
Jag har svårt att finna underlag som i mer detalj beskriver exakt hur vi som leverantör till upphandlande verksamheter bör se på användning av underleverantörer från tredje land. Det står att "... vinnande leverantör begränsas i möjligheten att använda sig av underleverantörer och varor från tredje land...". Detta i fall av att IPI åtgärder införs.
Vart kan jag finns mer information om till vilken grad vi som svensk leverantör kan förväntas begränsas i användningen av leverantörer från länder som påverkas direkt av IPI-åtgärderna?
Vart kan jag finns mer information om till vilken grad vi som svensk leverantör kan förväntas begränsas i användningen av leverantörer från länder som påverkas direkt av IPI-åtgärderna?
MN
Publicerad 12 maj 2023
Hej,
Upphandlingsmyndigheten har tagit fram ett övergripande stöd om IPI-förordningen och kortare information om beslutet mot Kina, läs mer på sidan IPI-förordningen på vår webbplats.
Förutsättningarna kommer framgå av kommissionens beslut
Om kommissionen beslutar om en IPI-åtgärd så kommer de närmare förutsättningarna för vad som omfattas av åtgärden att framgå av beslutet. I beslutet ska bland annat det tredje land som berörs, de sektorer eller kategorier av varor, tjänster och koncessioner som omfattas och eventuella undantag specificeras. Även de kategorier av upphandlande organisationer och leverantörer som berörs, de specifika tröskelvärden som krävs för att en upphandling ska omfattas av åtgärden, samt närmare uppgifter om eventuella krav på poänganpassningar ska anges i beslutet.
De yttre ramarna för vad en IPI-åtgärd kan innebära
I själva IPI-förordningen, och i de förtydliganden som gjorts i de riktlinjer som meddelats av kommissionen, regleras redan nu de yttre ramarna för vad en IPI-åtgärd kan komma att innebära för bland annat leverantörer.
Det framgår bland annat i IPI-förordningen att en leverantör som deltar i en upphandling som omfattas av en IPI-åtgärd kan påverkas genom att man måste kunna lämna information om sitt ursprung, med risk för uteslutning om sådan information inte kan lämnas.
En anbudsgivare som anses ha ursprung i det land som omfattas av åtgärden riskerar även att uteslutas från upphandlingen på grund av det, eller påverkas negativt genom att den påförs en poänganpassning som är till nackdel vid utvärderingen av anbudet.
Åtaganden för vinnande leverantör
Det framgår också av IPI-förordningen att vinnande leverantörer i upphandlingar som omfattas av en IPI-åtgärd ska göra vissa särskilda åtaganden, som bland annat får betydelse för valet av underleverantör. Det handlar om:
1. Åtagande om att inte anlita underentreprenörer med ursprung i ett land som omfattas av IPI-åtgärden, motsvarande 50 % eller mer av kontraktsvärdet, för att utföra kontraktet.
2. Åtagande om att - vid kontrakt där upphandlingsföremålet omfattar leverans av varor - säkerställa att leverantören varken direkt, eller genom underleverantör, levererar varor eller tjänster med ursprung i ett land som omfattas av IPI-åtgärden till ett värde som överstiger 50 % av kontraktsvärdet.
3. På begäran från den upphandlande organisationen, senast i samband med kontraktets fullgörande, lämna belägg avseende p. 1-2.
4. Att betala en proportionerlig avgift på mellan 10 % och 30 % av kontraktsvärdet om de skyldigheter som avses i p. 1-2 inte uppfylls.
Vid avrop från ramavtal gäller kraven på vinnande leverantör endast om avropet i sig har ett värde som uppgår till minst de tröskelvärden som regleras i LOU och LUF.
Du kan läsa mer om vad respektive åtagande innebär i kommissionens riktlinjer om tillämpning av IPI-förordningen.
IPI-åtgärder omfattar upphandlingar som inletts efter beslut
Avslutningsvis kan nämnas att IPI-åtgärder bara omfattar sådana upphandlingar som har inletts efter att åtgärden har beslutats. Befintliga kontrakt och ramavtal påverkas således inte av de krav som följer av IPI-förordningen.
Källhänvisningar
Upphandlingsmyndigheten har tagit fram ett övergripande stöd om IPI-förordningen och kortare information om beslutet mot Kina, läs mer på sidan IPI-förordningen på vår webbplats.
Förutsättningarna kommer framgå av kommissionens beslut
Om kommissionen beslutar om en IPI-åtgärd så kommer de närmare förutsättningarna för vad som omfattas av åtgärden att framgå av beslutet. I beslutet ska bland annat det tredje land som berörs, de sektorer eller kategorier av varor, tjänster och koncessioner som omfattas och eventuella undantag specificeras. Även de kategorier av upphandlande organisationer och leverantörer som berörs, de specifika tröskelvärden som krävs för att en upphandling ska omfattas av åtgärden, samt närmare uppgifter om eventuella krav på poänganpassningar ska anges i beslutet.
De yttre ramarna för vad en IPI-åtgärd kan innebära
I själva IPI-förordningen, och i de förtydliganden som gjorts i de riktlinjer som meddelats av kommissionen, regleras redan nu de yttre ramarna för vad en IPI-åtgärd kan komma att innebära för bland annat leverantörer.
Det framgår bland annat i IPI-förordningen att en leverantör som deltar i en upphandling som omfattas av en IPI-åtgärd kan påverkas genom att man måste kunna lämna information om sitt ursprung, med risk för uteslutning om sådan information inte kan lämnas.
En anbudsgivare som anses ha ursprung i det land som omfattas av åtgärden riskerar även att uteslutas från upphandlingen på grund av det, eller påverkas negativt genom att den påförs en poänganpassning som är till nackdel vid utvärderingen av anbudet.
Åtaganden för vinnande leverantör
Det framgår också av IPI-förordningen att vinnande leverantörer i upphandlingar som omfattas av en IPI-åtgärd ska göra vissa särskilda åtaganden, som bland annat får betydelse för valet av underleverantör. Det handlar om:
1. Åtagande om att inte anlita underentreprenörer med ursprung i ett land som omfattas av IPI-åtgärden, motsvarande 50 % eller mer av kontraktsvärdet, för att utföra kontraktet.
2. Åtagande om att - vid kontrakt där upphandlingsföremålet omfattar leverans av varor - säkerställa att leverantören varken direkt, eller genom underleverantör, levererar varor eller tjänster med ursprung i ett land som omfattas av IPI-åtgärden till ett värde som överstiger 50 % av kontraktsvärdet.
3. På begäran från den upphandlande organisationen, senast i samband med kontraktets fullgörande, lämna belägg avseende p. 1-2.
4. Att betala en proportionerlig avgift på mellan 10 % och 30 % av kontraktsvärdet om de skyldigheter som avses i p. 1-2 inte uppfylls.
Vid avrop från ramavtal gäller kraven på vinnande leverantör endast om avropet i sig har ett värde som uppgår till minst de tröskelvärden som regleras i LOU och LUF.
Du kan läsa mer om vad respektive åtagande innebär i kommissionens riktlinjer om tillämpning av IPI-förordningen.
IPI-åtgärder omfattar upphandlingar som inletts efter beslut
Avslutningsvis kan nämnas att IPI-åtgärder bara omfattar sådana upphandlingar som har inletts efter att åtgärden har beslutats. Befintliga kontrakt och ramavtal påverkas således inte av de krav som följer av IPI-förordningen.
Källhänvisningar
- Artikel 3, Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/1031 (IPI-förordningen) – en leverantör kan behöva lämna information om sitt ursprung, med risk för uteslutning om sådan information inte kan lämnas
- Artikel 6, IPI-förordningen – en leverantör kan uteslutas eller påföras en poänganpassning som är till nackdel vid utvärderingen av anbudet
- Artikel 8, IPI-förordningen – vinnande leverantörer i upphandlingar som omfattas av en IPI-åtgärd ska göra vissa särskilda åtaganden
- EU-kommissionens riktlinjer om tillämpning av IPI-förordningen. I punkten 4 utvecklas innebörden av de skyldigheter för vinnande leverantör som regleras i artikel 8, IPI-förordningen.
Sophia
19 maj 2023
Innebär förordningen även att kinesiskt deltagande ska begränsas genom uteslutning av fysisk och juridisk person? Ska en anbudsgivare vilken har kinesiskt ägande uteslutas från deltagande i upphandling även om mindre än 50% av själva produkten/tjänsten har sitt framställande i Kina?
Molly
05 december 2025
Hej Molly,
Ett beslut om en IPI-åtgärd begränsar tillträdet i offentliga upphandlingar för företag från sådana tredjeländer som omfattas av åtgärden, genom krav på uteslutning eller poänganpassning av anbud, och innebär att anbudsgivare ska kunna lämna information om ägarförhållanden. En IPI-åtgärd innebär också begränsningar för vinnande leverantör att tillhandahålla varor, tjänster och byggentreprenader från tredjeländer och krav på att kunna lämna information om leveranskedjor.
Hittills har en åtgärd beslutats med stöd av IPI-förordningen. Åtgärden, som gäller från den 30 juni 2025, rör medicintekniska produkter från Kina. Den gäller för upphandlingsförfaranden som avser upphandling av medicintekniska produkter som omfattas av CPV-koderna 33100000-1 till 33199000-1, och som har ett uppskattat värde på minst 5 miljoner euro exklusive moms.
Åtgärden innebär därmed bland annat att anbud från leverantörer med ursprung i Kina ska uteslutas från sådana upphandlingar. Om aktören är en fysisk person är dess ursprung det land där personen är medborgare eller där personen har permanent uppehållstillstånd. Om aktören är en juridisk person är dess ursprung det land där den juridiska personen har bildats eller på annat sätt organiserats, under förutsättning att den juridiska personen bedriver faktisk affärsverksamhet på det territoriet.
Om den juridiska personen inte utövar faktiskt affärsverksamhet inom territoriet för det land där den har bildats eller på annat sätt organiserats, ska den juridiska personens ursprung vara ursprunget för den eller de personer som direkt eller indirekt kan utöva ett bestämmande inflytande över den juridiska personen i kraft av sitt ägarskap av den juridiska personen, sitt finansiella deltagande i den eller de regler som styr den juridiska personen. Kriteriet för faktisk affärsverksamhet syftar till att undvika att IPI-åtgärder kringgås genom att fysiska eller juridiska personer som har sitt ursprung i ett land som omfattas av en IPI-åtgärd bildar skalbolag eller brevlådeföretag i ett annat land än det som omfattas av en IPI-åtgärd.
Läs mer
Se den beslutade åtgärden rörande medicintekniska produkter från Kina, Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/1197. Se även Kommissionens webbsida om IPI-åtgärden avseende medicinteknik från Kina, Kommissionens FAQ och Kommissionens rapport (EU-kommissionens webbplats). Kommissionen har också meddelat riktlinjer för att underlätta tillämpningen av IPI-förordningen. Riktlinjerna innehåller bland annat information om hur vissa begrepp i förordningen ska tolkas, se Riktlinjer om tillämpning av IPI-förordningen.
Källhänvisningar
Ett beslut om en IPI-åtgärd begränsar tillträdet i offentliga upphandlingar för företag från sådana tredjeländer som omfattas av åtgärden, genom krav på uteslutning eller poänganpassning av anbud, och innebär att anbudsgivare ska kunna lämna information om ägarförhållanden. En IPI-åtgärd innebär också begränsningar för vinnande leverantör att tillhandahålla varor, tjänster och byggentreprenader från tredjeländer och krav på att kunna lämna information om leveranskedjor.
Hittills har en åtgärd beslutats med stöd av IPI-förordningen. Åtgärden, som gäller från den 30 juni 2025, rör medicintekniska produkter från Kina. Den gäller för upphandlingsförfaranden som avser upphandling av medicintekniska produkter som omfattas av CPV-koderna 33100000-1 till 33199000-1, och som har ett uppskattat värde på minst 5 miljoner euro exklusive moms.
Åtgärden innebär därmed bland annat att anbud från leverantörer med ursprung i Kina ska uteslutas från sådana upphandlingar. Om aktören är en fysisk person är dess ursprung det land där personen är medborgare eller där personen har permanent uppehållstillstånd. Om aktören är en juridisk person är dess ursprung det land där den juridiska personen har bildats eller på annat sätt organiserats, under förutsättning att den juridiska personen bedriver faktisk affärsverksamhet på det territoriet.
Om den juridiska personen inte utövar faktiskt affärsverksamhet inom territoriet för det land där den har bildats eller på annat sätt organiserats, ska den juridiska personens ursprung vara ursprunget för den eller de personer som direkt eller indirekt kan utöva ett bestämmande inflytande över den juridiska personen i kraft av sitt ägarskap av den juridiska personen, sitt finansiella deltagande i den eller de regler som styr den juridiska personen. Kriteriet för faktisk affärsverksamhet syftar till att undvika att IPI-åtgärder kringgås genom att fysiska eller juridiska personer som har sitt ursprung i ett land som omfattas av en IPI-åtgärd bildar skalbolag eller brevlådeföretag i ett annat land än det som omfattas av en IPI-åtgärd.
Läs mer
Se den beslutade åtgärden rörande medicintekniska produkter från Kina, Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/1197. Se även Kommissionens webbsida om IPI-åtgärden avseende medicinteknik från Kina, Kommissionens FAQ och Kommissionens rapport (EU-kommissionens webbplats). Kommissionen har också meddelat riktlinjer för att underlätta tillämpningen av IPI-förordningen. Riktlinjerna innehåller bland annat information om hur vissa begrepp i förordningen ska tolkas, se Riktlinjer om tillämpning av IPI-förordningen.
Källhänvisningar
- Artikel 1.1 Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/1197 – en IPI-åtgärd i form av uteslutande av anbud i den mening som avses i artikel 6.6 b i förordning (EU) 2022/1031 som lämnas av alla ekonomiska aktörer med ursprung i Folkrepubliken Kina införs härmed i alla offentliga upphandlingsförfaranden i unionen som avser upphandling av medicintekniska produkter som omfattas av CPV-koderna 33100000-1 till 33199000-1 enligt definitionen i förordning (EG) nr 2195/2002 och som har ett uppskattat värde på minst 5 000 000 euro exklusive moms
- Artikel 3.1 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/1031 (IPI-förordningen) – om bedömningen av en ekonomisk aktörs ursprung
- Skäl 13 IPI-förordningen – om bedömningen av en ekonomisk aktörs ursprung
- Artikel 3.1 första stycket b) ii) IPI-förordningen – om den juridiska personen inte utövar faktisk affärsverksamhet inom territoriet för det land där den har bildats eller på annat sätt organiserats, ska den juridiska personens ursprung vara ursprunget för den eller de personer som direkt eller indirekt kan utöva ett bestämmande inflytande över den juridiska personen i kraft av sitt ägarskap av den juridiska personen, sitt finansiella deltagande i den eller de regler som styr den juridiska personen
- Artikel 6 IPI-förordningen – en leverantör kan uteslutas eller påföras en poänganpassning som är till nackdel vid utvärderingen av anbudet
- Artikel 8 IPI-förordningen – vinnande leverantörer i upphandlingar som omfattas av en IPI-åtgärd ska göra vissa särskilda åtaganden, som bland annat innebär begränsning av andel produkter/tjänster från det berörda tredjelandet
- Punkten 1 – Meddelande från EU-kommissionen, Riktlinjer för att underlätta upphandlande myndigheters och upphandlande enheters samt ekonomiska aktörers tillämpning av IPI-förordningen (2023/C 64/04) (Kommissionens riktlinjer) – bestämning av en ekonomisk aktörs ursprung.
Sofia
Jurist
05 december 2025
Fråga oss!
Våra öppettider gäller på helgfria dagar.